رئیسی قطر نمایه

دیدارهای رسمی معمولا در محلی به نام "دیوان امیری" انجام می‌شود که دفتر و محل کار رسمی امیر قطر، ولیعهد و نخست وزیر این کشور است.

سرویس جهان مشرق _ روز دوشنبه دوم اسفندماه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر سفری دو روزه به دوحه قطر خواهند داشت.

استقبال رسمی از سوی امیر قطر در دیوان امیری، گفت‌وگو با تمیم بن حمد و مذاکرات هیئت های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهنامه از برنامه های روز نخست سفر آیت الله رئیسی به قطر است.

دکتر رئیسی در دومین روز سفر در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت و سخنرانی خواهد کرد. در این اجلاس سران و مقامات ارشد کشورهای ابرصادرکننده گاز حضور دارند و تعدادی از آنها در حاشیه نشست با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو خواهند کرد.

روز ۷ بهمن ماه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در دیدار با رئیس جمهور کشورمان دعوت رسمی امیر قطر از آیت الله رئیسی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز را تقدیم کرده بود.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

این اولین سفر یک مقام عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به قطر پس از گذشت ۱۰ سال خواهد بود.

آداب تشریفات قطری ها

پبش بینی می شود سفر دکتر رئیسی به دوحه قطر که از اهمیت بالایی در روابط دو کشور برخوردار است، ابعاد مختلف آن از جمله رعایت تشریفات و آداب دبپلماتیک آن نیز در کانون توجهات رسانه های منطقه واقع شود.

در این گزارش سعی داریم مروری گذرا بر اصول حاکم بر تشریفات قطری ها در استقبال از مهمانان عالیرتبه داشته باشیم، تشریفاتی که بخش مهمی از آن ناشی از آداب و رسوم حاکم بر این کشورعربی می باشد.

استقبال در فرودگاه توسط یک وزیر

پس از نشستن هواپیمای مهمان در فرودگاه دوحه، مرسوم است یکی از وزرای دولت به استقبال رفته و ورود وی را خوشامد می گوید. مراسم رسمی استقبال در دیوان امیری خواهد بود.

 به عنوان نمونه، در سفر رجب طیب اردوغان به قطر، خالد العطیه وزیر دفاع این کشور اقدام به استقبال از رئیس جمهور ترکیه در فرودگاه دوحه کرد.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

البته چنانچه مهمان قطری ها به دعوت مقامات دیگر از جمله رئیس پارلمان باشد، استقبال مقام همتا در فرودگاه قطر انجام می شود.

در سفر ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ دکتر علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به دوحه، رئیس مجلس ملی قطر در فرودگاه این شهر به استقبال همتای خود آمد.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

استقبال رسمی در دیوان امیری

امیر قطر از مهمانان خود در دیوان امیری استقبال رسمی می کند. ساختمان فعلی دیوان امیری پیش از این با نام «قلعه بدع» شناخته می‌شد که در قرن ۱۸میلادی ساخته شده‌است.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

 در دوران حاکمیت عثمانی بر قطر به عنوان یک قلعه نظامی بکار گرفته شد و به «قلعة العسکر» معروف شد. بعد از خروج عثمانی‌ها از قطر، این ساختمان به مقر رسمی حاکمان قطر تبدیل شد و به کاخ دوحه تغییر نام پیدا کرد و گاهی نیز به نام «قلعة الشیوخ» خوانده شده‌است.  

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

در سال ۱۹۷۱ پس از استقلال قطر از بریتانیا، این قلعه به‌طور رسمی به دیوان امیری تغییر نام یافت و عنوان «امیر» جایگزین عنوان «حاکم» دولت قطر شد. دیوان امیری مقر دولت قطر و محل کار و دفتر امیر قطر است. همچنین دفتر نایب امیر و نخست‌وزیر هم در این ساختمان قرار دارند.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

ملاقات در کنج سالن دیوان امیری

یکی از نکات جالب توجهی که در آداب تشریفات قطری ها مشاهده می شود، برگزاری دیدارهای رسمی امیر قطر در کنج سالن دیوان امیری است در حالی که در عرف های دیپلماتیک معمولا این ملاقات ها در بالای سالن و قسمت وسط برگزار می شود.  

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم
سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دوحه

رسوم عربی در دیدارهای رسمی

مرسوم است که در دیدارهای رسمی میان سران کشورها در کلیه مناطق دنیا، کارشناسان و خبرنگاران بر روی نوع برخورد دو طرف، شیوه نشستن روی صندلی، نوع پوشش و مسائل مشابه توجه ویژه‌ای کرده و هر کدام از اقدامات طرف میزبان یا شخص میهمان را حامل پیامی خاص می‌دانند؛ اما نگاهی به موارد ذکر شده در خصوص امیر قطر در دیدارهای رسمی اش نشان می‌دهد وی توجه خاصی به این مسائل نداشته و با ظاهری ساده، سنتی و برگرفته از آداب و رسوم عربی و بومی در محل ملاقات حاضر می‌شود.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم
دیدار امیر قطر با عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق
قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم
طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی ابوظبی در دیوان امیری دوحه

شیخ تمیم بن حمد امیر قطر، معمولا با لباس سنتی عربی، پوشیدن دمپایی و صندل و بدون جوراب در دیدارهای خود ظاهر می‌شود. در واقع این موضوع در میان عمده رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مرسوم و مشترک بوده و به منزله بی احترامی به میهمان خارجی محسوب نمی‌شود.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم
عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

حضور نمادهای قطری در دیوان امیری

نحوه تزئین کاخ اداری امیر قطر به هنگام ملاقات‌های رسمی نیز معمولا ساده و بدون تجملات خاص بوده اما دو نماد طبیعی و جغرافیایی خاص برای این کشور را در بر می‌گیرد: نخستین مورد تابلو و مجسمه‌های مربوط به "غزال اوریکس" حیوان بومی این کشور است که در عمده دیدارهای شکل گرفته در دیوان امیری قطر در محل جلسه حضور دارد.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

تیزشاخ عربی یا غزال اوریکس گونه‌ای از خانواده گاوسانان بوده و بومی مناطق استپی و بیابانی شبه‌جزیره عربستان است.  تیزشاخ عربی دارای مشخصاتی همچون طول ۱۴۰ الی ۱۸۰ سانتی‌متر، وزن ۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلوگرم، طول شاخ ۷۰ الی ۷۵ سانتی‌متر و طول عمر حدود ۲۰ الی ۲۵ سال است.  

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

همچنین غزال اوریکس نماد هواپیمایی قطری و نماد بازیهای آسیایی دوحه در سال ۲۰۰۶ نیز بود.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

مورد دیگر نیز پرنده "شاهین" محبوبترین پرنده در میان شاهزادگان قطری است؛ یکی از عمده ترین تفریحات قشر مرفه کشور قطر استفاده از پرنده شاهین برای شکار است و سالانه صدها نفر از شاهزادگان قطری به سفر به کشورهایی نظیر عراق و پاکستان با کسب مجوز از دولت های مربوطه اقدام به شکار پرندگان بومی یا مهاجر در خاک این کشورها با استفاده از شاهین های دست آموز خود می‌کنند.

قطری‌ها چگونه از میهمانان خود استقبال می‌کنند؟ + عکس و فیلم

تابلوعکس و مجسمه هایی که به شکل شاهین های قطری ساخته شده است در محل ملاقات های رسمی در دیوان امیری قطر به دفعات دیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    45 35
    عثمانی، النصره را در باکو ساکن کرد.‌بعد یک نسل قوم سنی وهابی شیعه کش النصره در باکو تولیدمثل میکند و در باکو ادعای شراکت در سرزمین باکو را دارد._____ مردم بادکوبه فزیب خوردید.__باید صبر میکردید تا مادرتان ایران قریاغ را برایتان پس میگرقت فریب عثمانی را خوردید.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      10 21
      ما هم نباید فریب قطری ها را بخوریم آن ها هم دشمن هستند....
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      امیدواریم دیدار مردمی هم در برنامه سفر به قطر و دیگر کشورها در آینده از سوی میزبان .هم لحاظ شود
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      چرا هی بر طبل تفرقه بین مسلمانان می گویی مگر زمان پیامبر شیعه وسنی درکار بوده همه ما مسلمانیم کلمه شیعه وسنی توسط یهودیان برای تفرقه بین مسلمانان ایجاد شده و هرکس عقل نداشته باشد وبه این موضوع اهمیت بدهد خواسته یا ناخواسته ابزار دست یهودیان شده و و این اختلافات به غیر ازاینکه منابع انسانی و مالی مسلمانان را ضعیف کند وبه باد دهد هیچ هیچ سود دیگری برای مسلمانان ندارد پس خواهش میکنم کمتر اسم شیعه وسنی بیارید که بیشتر از این یهودیان به اهدافشان نرسند
  • US ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    9 31
    با لباس محلی در روابط دیپلماتیک خیلی زشت و غیر دیپلماتیک هست فقط به خاطر پول سکوت می کنند.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      38 2
      لباس محلی هویت و ماهیت وجودی هر قوم را نشان میدهد وانگهی معیار زشتی و زیبایی از سوی چه کسی و چگونه تعیین میشود؟ آیا اینکه ملکه انگلیس کلاه پر مرغ بر کله میگذارد زیباست؟
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      18 1
      نه اخوی ، هر کشوری یک سری لباس محلی دارد که سران بعضی کشورها میپوشند. اون صندل هایی که پاشون میکنن کلی پولش است که احتمالا برای من و تو قابل خرید نیست.
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    34 10
    پس از ده سال!!؟يعني حسن روحاني تا قطر هم نرفت!!!؟
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    26 15
    ان شا الله که رییس جمهور محترم به سلامت به این سفر عازم شوند و به سلامت باز گردند. به یاری خدا‌. تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      12 7
      آزاد سازی کلیه سواحل ایران، سفر های استانی و منطقه ایی ، کاهش چشمگیر قیمت دلار و افزایش قدرت خرید مردم و ارزانی بی سابقه کالا ها و خدمات نوید بخش آینده روشن و رضایت هر روز مرم است. که فساد طلب ها ببینند.
    • ایران IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      13 4
      قدرت خریدمون هم انشاالله برمی گرده خدا کنه حالا که تعامل با منطقه بیشتر شده یک چیزی هم دست مون بیاد بزنیم به زخم اقتصاد وضعیت بهتر بشه
  • ایرانی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 28
    برادران یمنی باید به قطر نیز حمله کنند تا قطری ها هم مانند اروپایی ها و آمریکایی ها حساب کار دستشان بیاید. و غربگدا ها هم روی قطر حساب باز نکنند.
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      3 1
      قطر از جنگ با یمنی ها منصرف شده است و با ائتلاف نیست .
  • بابک IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    8 1
    جالب بود. نمی دانستم
  • رضا IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 19
    قطر یواشکی با اسقاطیل رابطه دارد و نباید زیاد باهاش گرم گرفت بلکه باید گاز آن ها را هم قطع کرد تا مانند آمریکا محتاج ایران شوند.
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      17 3
      عجب تحلیل ساده لوحانه ای! اتفاقا باید باهاش گرم گرفت و جذبش کرد نه اینکه با رفتار سردمون هلش بدیم تو دهان دشمن! سیاست یعنی همین
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      11 1
      برعکس هر کشوری که با اسرایل تعامل داره رو باید باهاش تعامل همکاری کرد تا بتونید وجه جهانی اقتصادی اسرایل رو پیش اون کشور خراب کرد این که هر کشوری با اسرایل تعامل همکاری داره پس اون کشور هم دشمن ایرانه پس کل دنیا دشمن ایرانه
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    19 3
    قطر پس از اینکه از جنگ یمن برگشت ، دیگر حاضر به کشتار یمنی ها نشد و راه میانه را پیش گرفت . و آن زمان عربستان و امارات روباه صفت ، قطر را در محاصره اقتصادی گذاشتند . کمکهای جوانمردانه ایران و ترکیه ، در زمینه های مختلف ، باعث نزدیک شدن قطر به ایران شد .
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    5 14
    قطر باید قبول کند گاز خود را با قمیتی که ایران تعیین میکند بفروشد و امنیت بازی های فوتبال را به ایران بسپارو وگرنه برادران یمنی....
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    5 9
    افساد طلبان اقتدار و پیشرفت دولت مردمی ایران را با چشم کوشان شاهد باشند روابط دیکته شده به غرب و عرب ها، آزاد سازی سواحل، ارزان شدن قیمت ها و سفر های رییس جمهور عزیر به منطقه...
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    5 2
    آجرلو تابت کرد چگونه میتوان تبعیض سربازی را با قدرت و نفوذ در ایران اجرا کرد. نظام وظیفه با آبروی خود بازی کرد و این نفوذ را پذیرفت. فدراسیونی که با صدور کارت غیرقانونی از مجازات در می‌رود و امتیاز یک تیم را به برخی تیم ها واریز میکند. باید دید امتیازات این تیم خاص را نیز کسر و به دیگران می‌دهد؟ هرگز! مادامیکه نفوذ و قدرت باند ها بر سیستم این کشور ادامه دارد وضع اسفناک کشور تغییر نمیکند.
  • محمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 9
    چنان روحانی وایادیش تو این چند سال خراب کردن چه در روابط خارجی وچه در داخل کشور که جبران آن سخت است و مردم فهیم باید به یاد داشته باشند که هیچ کلید سازی را به خود حاکم نکنند
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 33
    اینجرلیک باعث شرمساریِ ابدیِ ارتش ترکیه شده است.___تا اینجرلیک هست ارتش ترکیه، غرور ندارد.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    5 2
    یه زمان پرزیدنت ایالات متحده و ملکه انگلیس و پادشاه عربستان پای پلکان هواپیما میامدن تا با اول شخص این کشور دیدار کنن حالا هم خوبه باز بهتر از هیچیه
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    چقدر خود پسندید یه کم پول گیرتون میاد سر از امریکا در میارید همه چیز میفروشید با قیرتا
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 3
    خوب دیگه سطح انتظارات اومد پایین از مراسم استقبال
    • علی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      2 0
      البته که سطح انتظار در دوستان در حد زانوزدن در مقابل اجنبی قدم زدن با دشمن، با ویلچر به مذاکره رفتن و خنده وشوخی در توالت های سازمان ملل خلاصه میشه که نشان از تواضع شماست حتما!
    • Za IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      0 0
      ای بابا امیر قطر در اقدامی بی سابقه خودش اومد پای هواپیما برای دستبوسی که برا اصلاح طلبا بد شد
  • شهاب سنگ IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    از افسادطلبان بپرسید استقبال از رئیسی چطور بود اب بریزید اونجا ک میسوزه#

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس